måndag 9 november 2015

Vad är fel och vad är rätt?

Det händer att...

någon läser min blogg. Till och med så att jag har blivit kontaktad av olika personer för att de undrar eller har åsikter om något jag skrivit. Det är ju fantastiskt, önskar att det vore mer av det.

Jag har ett antal vänner som verkat inom olika områden såsom idrott, skolan, teater och på senare år rätt många inom politiken. Jag har många gånger hört att hur svårt det är att få fram det man vill ha sagt i media. Det finns någon form av vetenskap som säger att det du vill framföra som budskap görs på max 4-5 meningar. Cirkus 1 minut tar det. Sedan försvinner ditt budskap i bruset. När du blir intervjuad av en tidning eller av tv ska du vara glad om du får med så pass mycket som 4-5 meningar. Pratar du för mycket så får media en hel del att välja på av vad som kan publiceras, det kan lätt bli "fel". Flera har sagt, "nej men så där menade jag inte". Inte konstigt att mediaträning är så viktigt.

De flesta som känner mig vet att jag kan prata ihjäl en gråsten. Det kommer ibland alldeles för många ord på en lite för kort stund. Det är en av mina större begåvningar. Det är också lite av en akilleshäl för mig då jag pratar med media, jag vill verkligen berätta allt om hur det ligger till. Förklarar gärna lite för mycket och säkerligen med alldeles för mycket siffror och fakta. Ja ja, så kan det vara. Jag vet om det, jag tänker på det, men det hjälper inte alltid.

Men åter till media. Mycket av det som skrivs i media upplevs som fakta. Jag blev lite förbannad häromdagen och skrev ett inlägg om det. Folk är allmänt dåliga på källkritik och jag blev extra sur när tidningen inte tar det på allvar. I dagens tidning publicerades en artikel om hur de höjda avgifterna inom äldreomsorgen inte kommer att drabba någon. Lars Molin (M), kommunalrådet, försöker påstå att ingen med sämre ekonomi kommer att drabbas men någon med dålig ekonomi kan drabbas.

Citatet i sin helhet: – De kommer att vara med och betala något mer för vissa tjänster, medan de som har sämre ekonomi inte kommer att drabbas. Det kan finnas någon enskild pensionär som har dåligt ekonomi och kan drabbas, men då handlar det om att vederbörande inte har sökt bostadstillägg. Då hjälper kommunen till att söka det. 

Någon som fattar vad Lars (M)olin menar?

Men jag vill avsluta med den egentliga anledningen till detta blogginlägg och det är att lokaltidningen har svårt med kollen och att det är det som stör mig. I artikeln hänvisas till en demokratiberedning som den gamla folkpartisten och fria liberala skribenten Bodil Eriksson skulle ha föreslagit. Förslaget kom från oss socialdemokrater i juni. Protokollet går att läsa här. Märkligt att Bodil inte nämner det i sin kommentar längre ner på sidan? 
Det andra felet så står det så här i artikeln: Enligt Markus Evensson är det han som har fört upp detta på dagordningen.  Nu kanske jag läser "som fan läser bibeln" men i ordet enligt så läser jag in att jag insinuerar något som kanske inte riktigt är sant? Vi socialdemokrater i kommunstyrelsen lämnade in en skrivelse om att skogen skulle återföras i kommunens skötsel och som beslutades den 10 mars  Det tog de styrande fram till 5 november innan ett beslut kunde tas. Lite credd för att vi driver på några viktiga saker som opposition tycker jag att vi kan få. 

Det kommer att bli väldigt intressant att se om de styrande kommer att få igenom beslutet i kommunfullmäktige den  30 november att höja avgifterna för våra äldre inom omsorgen.

Hörs! 

1 kommentar:

  1. Att du pratar för mycket kan jag hålla med om, men det ser jag bara som ett uttryck för att du verkligen är engagerad. Vi har väl inte alltid (eller kanske till och med sällan) exakt samma åsikt om saker och ting, men med dig känner jag oftast att diskussionerna är givande eftersom du inte bara vräker ur dig en åsikt, du står verkligen för den och kan argumentera för den också. Tyvärr en ganska sällsynt förmåga bland politiker idag.

    Att du skulle slänga dig med för mycket fakta och siffror håller jag däremot inte alls med om, jag har tvärtom fått intrycket att du verkligen brinner för uttryck som solidaritet och medmänsklighet, och att det ofta får gå före den krassa verkligheten.

    Fortsätt att ifrågasätta, och fortsätt ha åsikter, även om dom skiljer sig från mina. Det är så man förändrar världen.

    SvaraRadera