tisdag 30 augusti 2016

Frågor skapar fler frågor.

Igår var det återigen kommunfullmäktige ute i vackra Folkparken. Den lokala tidningen var inte där och jag tvivlar på att mina frågor lyfts upp i media. Därför vill jag försöka redogöra för dem här. 


Jag ställde ett antal frågor till Lars Molin (M) under kvällen och allt kan ni se på Radio Ljusdals YouTube-kanal.

Först frågade (13:00 minuter in i sändningen) jag om det spännande ärendet om den gamla skroten i Simanbo. För er som har missat det så har Moderaterna i Ljusdal, genom Lasse Molin, drivit på att det ska bli en omlastningscentral i Böle. Detta medför att om det ska dras ett nytt spår ut till Böle så måste den gamla skroten passeras. Miljöenheten misstänker stora mängder miljögifter i marken och vill göra prover. Om vi nu ska kunna ta beslut om en eventuell omlastning i Böle så är frågan om skroten rätt relevant. Lars Molin (M) svarar mig på fullmäktige att han "törs inte på rak arm svara vart ärendet skroten ligger". 

Fråga nr 2 (tid 17:20) handlar om annonsering efter ny kommunchef. Vi fick veta i början av juni att kommunchefen slutar. Nu är vi snart framme i september och inget har hänt. Frågan till Lars Molin (M) är vad som händer i det ärendet. Lars tycker att det här är ett spännande område för han har efter snart 6 år som heltidspolitiker läst reglementet som styr vad han ska göra. Lars hävdar att det är kommunstyrelsens ordförande som är ansvarig för alla personalärenden som berör kommunchefen. Efter det så hänvisar Lars till kommunstyrelsens sammanträde på torsdag eftersom jag ställde 3 frågor förra sammanträdet. Jag undrar fortfarande när annonsering efter ny kommunchef ska till? Jag undrar när vi ska ha en diskussion om vilket sorts ledarskap vi eftersöker.


Fråga nr 3 (tid 21:30) handlar om att politiker har uttryckt att en rapport från Tyréns innehåller felaktigheter. Detta hänvisar Lars Molin (M) till ansvarig tjänsteman och som jag förstår ska det senare vidimeras. Undrar hur Tyréns reagerar när någon påstår att de gör felaktiga rapporter?

På slutet har jag en interpellation, (tid 1:47:10), där frågar jag om kommunens personalpolitik. Där besvarar Lars Molin (M) inte heller mina frågor och när jag har följdfrågor om samma ämne så anser Lars att det är en ny interpellation. Jag får helt enkelt återkomma i dessa frågor nästa månad.

Har du några funderingar över politik, hör gärna av dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar