Till
Justitieombudsmannen
Den 9 maj 2016 anmälde Ljusdals
kommun, genom personalchefen Maria Carlgren, Örjan Fridner, socialdemokratisk
politiker, till polisen för ”om en olaglig handling skett”.
Jag anhåller hos
justitieombudsmannen att utreda om Ljusdals kommun har behandlat Örjan Fridner
på orättfärdigt sätt och framför allt ett korrekt juridiskt sätt.
Bakgrund
Ljusdals kommun har ett
Reglemente och arvodesbestämmelser för förtroendevalda i Ljusdals kommun,
antaget av kommunfullmäktige den 25 augusti 2014. I ingressen under rubriken
Skälighet på sidan 3 står följande:
Reglerna
är utformade så att hänsyn tas till att ge ledamöter i alla åldrar och
livssituationer möjlighet att komma ifråga för uppdrag. Vid beräkning av
förlorad arbetsförtjänst ska hänsyn tas till egna företagare, arbetslösa,
studerande etc. där grunden för ersättning kan avvika jämfört med normalt
löneanställda.
Under rubriken Ersättning
för förlorad arbetsförtjänst – Inkomstuppgift på sidan 5 står följande:
Förtroendevald
som har inkomstförlust från eget företag ska styrka inkomstuppgifterna med
sjukpenninggrundande inkomst som ligger till grund för Försäkringskassans
beslut om sjukersättning, eller styrka förväntad inkomst på annat lämpligt
sätt.
Mot denna bakgrund
lämnade Örjan Fridner in ett intyg daterat den 16 februari 2015, från sin
auktoriserade bokförare Lars Ottosson, Midama AB, till Ljusdals kommun.
Från den 5 februari
2015 fram till 8 mars 2016 har kommunstyrelsens ordförande, Lars Molin, godkänt
Örjan Fridners ersättningsbegäran, vilket sker vid varje sammanträde.
Ärendet
Den 28 januari och 22
april (påminnelse) 2016 skickade Ljusdals kommuns löneadministration ut en
anmodan till ett antal politiker att inkomma med inkomstuppgift för inkomståret
2016. Flera av dessa politiker hade vid det laget avsagt sig sina politiska
uppdrag eller var egenföretagare vilket medförde att ett antal avstod från att
besvara kommunens anmodan. Ytterligare ett brev gick den 3 maj 2016 ut till 12
politiker. Brevet innehåller inte bara en påminnelse att inkomma med
inkomstuppgifter för 2016 utan även en
begäran om inkomst för året 2015 så att efterkontroll kan göras. Brevet innehåller
dessutom meningen:
För
dig som är egen företagare godtas beslut om Sjukpenninggrundande inkomst från
försäkringskassan.
Ljusdals kommun har
alltså utelämnat möjligheten att styrka sin inkomst på annat sätt än som det
antagna reglementet förevisar.
Detta är alltså nya
uppgifter varvid Örjan Fridner, den 4 maj 2016, skriver till Ljusdals kommun
för att klarlägga vissa delar. Örjans företag är nystartat och han har under
2015 inte tagit ut någon lön för nedlagt arbete, det har i princip bara varit investeringar
i de kundrelationer som Örjan arbetar med.
Örjan skriver att han har följt gällande regelsystem men är dock oroad
över att något kan ha gått fel och är villig att betala tillbaka den summa han
fått i förlorad arbetsförtjänst samt eventuell ränta. Örjan avslutar brevet på
följande sätt:
För
mig är det oerhört viktigt att jag inte erhåller några pengar jag inte har rätt
till och naturligtvis inte behåller dylika om de varit felutbetalda - liksom
jag självklart vill ha den ersättning som regelverket omfattar.
Örjan är alltså ytterst
mån om att göra rätt för sig.
Två av de politiker som
är egenföretagare, och som fått ovanstående anmodan, har kontaktat Ljusdals
kommun. Harald Noreus, lämnade in en ansökan
om anstånd till Ljusdals kommun att han inkommer med inkomstuppgifter för 2015
efter att deklarationen är godkänd. Enligt uppgift har Harald Noreus fått anstånd
för detta. Den 11 maj inkommer Jaana Herzman med ett brev till kommunen om att
hon vill betala tillbaka den ersättning hon fått för förlorad arbetsförtjänst
för inkomståret 2015. Jaana skriver att hon fått för hög ersättning i
förhållande till sin inkomst.
Fredagen den 6 maj blir
kommunstyrelsens ordförande i Ljusdals kommun, Lars Molin, intervjuad av Radio
Gävleborg. Lars Molin uttrycker sig i intervjun:
”Jag
är djupt upprörd. Jag förutsätter att det här leder till en polisanmälan så att
rättsväsendet får reda ut hur man ser på ett sånt här beteende.”
Måndagen den 9 maj
sitter undertecknad på ärendeberedning med bl a kommunstyrelsens ordförande
Lars Molin, samt kommunchefen Claes Rydberg. De informerar de närvarande i rummet
att en polisanmälan förbereds av personalchefen, Maria Carlgren.
På eftermiddagen den 9
maj lämnade personalchef, Maria Carlgren, in en polisanmälan där hon skriver:
Ljusdals
kommun begär att en polisutredning startas angående nedanstående.
samt att anmälan
avslutas med:
Den
4/5 2016 inkom Örjan Fridner med skrivelse. Innehållet i denna föranleder
kommunen att vilja pröva om en olaglig handling har skett. Kommunen önskar
hålla utredningen öppen för ytterligare eventuella utredningsskäl påkomna i
samband med ännu ej inkomna svar från övriga 11 politiker.
Den 15 maj lämnar
undertecknad in ett besvär till Förvaltningsrätten i Falun om
laglighetsprövning av beslutet att polisanmäla.
Argumentation
Undertecknad ställer sig många frågor som nu riktas till Justitieombudsmannen. Dessa bör klarläggas och utredas för att se om Ljusdals kommun har handlat felaktigt.
Enligt kommunallagen
ska alla medlemmar behandlas lika, likställighetsprincipen, Kommunallagen 2:2.
Vilket skäl kan Ljusdals kommun ha för att enbart polisanmäla 1 politiker av 12
som besvarar kommunens anmodan?
En egenföretagare ska
enligt gällande regelverk ha deklarerat den 15 juni för föregående år.
Slutgiltigt skatteunderlag och inkomst från Skatteverket angående företaget
brukar således komma senare på året, i vissa fall så sent som i slutet av året.
När då Ljusdals kommun skriver att hänsyn ska tas till egenföretagare och att
annat intyg för förlorad arbetsförtjänst gäller, hur kan då kommunen under
pågående verksamhetsår förändra förutsättningarna för de förtroendevalda? Det är omöjligt för en enskild företagare att
lämna exakt besked om förvärvad inkomst för föregående år så tidigt som den 16
maj påföljande år.
Om Ljusdals kommun
godkänt intyget från Midama som inlämnades den 16 februari 2015 och betalat ut
förlorad arbetsförtjänst enligt detta under ett drygt år, varför polisanmäla
detta då Örjan Fridner följt gällande regler?
De två första breven
från kommunen, januari och april, innehöll en anmodan om 2016 års inkomst. Det
sista brevet, maj, innehöll anmodan för både 2015 och 2016. När Ljusdals kommun
tillför uppgifter för de förtroendevalda att inkomma med, så vilar kommunen inte
på hanen utan polisanmäler en (1) politiker endast 6 dagar senare. På vilka
grunder kan Ljusdals kommun ha vilat då inget svar eller utredning sker om det
inträffade?
Undertecknad önskar att
Justitieombudsmannen utreder kommunstyrelsens ordförandes ansvar och
förpliktelser i och kring detta. Den 6 juni förutsätter kommunstyrelsens
ordförande att en polisanmälan kommer att lämnas in. Den 9 juni lämnar Ljusdals
kommun, via sin personalchef, in en polisanmälan. Den 13 juni säger
kommunstyrelsens ordförande i en intervju med Radio Ljusdal att han pratat med
kommunchefen den 6 juni om att ”han på
måndag skulle ta tag i det här ärendet och då förutsatte jag att det skulle komma
en polisanmälan”. Kommunstyrelsens ordförande var alltså väl medveten om
att en polisanmälan skulle göras och har som arbetsledare för kommunchefen
godkänt detta agerande.
Den 11 maj 2016 skriver
Örjan Fridner e-post till Ljusdals kommuns administrative chef, Karin Höglund,
följande:
Hej
Karin!
Jag
har fått information av Markus/ samt i LjP förstås - att kommunen har
polisanmält mig. Mot den bakgrunden vill jag veta följande: Vem eller vilka
personer - på politisk och/eller tjänstemannanivå - eller vilket politiskt
organ- fattade detta beslut? Vänligen Örjan
Svaret, samma dag, från
Karin lyder:
Hej!
Som jag svarade dig igår så vet jag inte det.
Den 23 maj skriver
Örjan Fridner e-post till kommunchefen, Claes Rydberg, och administrativa chefen,
Karin Höglund, följande:
Till/Ljusdals
kommun
Attention:
Kommunchef Claes Rydberg, Administrativ chef Karin Höglund
Jag
blev polisanmäld måndagen den 9 maj. Polisanmälan lämnades in av kommunens
personalchef. Jag vill nu få besked om följande:
Vilken
person eller vilka personer eller vilket organ har fattat beslutet om att
polisanmäla mig?
Den e-posten besvarade
kommunchefen den 16 juni så här:
Hej
Örjan! Jag beklagar att jag inte svarat på din fråga tidigare, men blev idag
påmind genom din sons fråga.
Frågan
är en verkställighetsåtgärd som gjorts i förvaltningen.
Som jag förstår det
diarieförde kommunchefen dessa e-poster samma dag.
För mig väcks då
ytterligare frågor; vem eller vad avgör att detta är en verkställighetsåtgärd?
Är det ett delegerat beslut från ett politiskt organ? Kan kommunchefen, eller
som i detta fall personalchefen, göra verkställighetsåtgärder gentemot sin
arbetsgivare utan medgivande från närmaste chef eller beslutsfattare?
Jag anser att det är
mycket orättfärdigt och juridiskt felaktigt av Ljusdals kommun och
kommunstyrelsens ordförande att utan undersökning eller utredning av vad som
skett att polisanmäla en politisk motståndare.
Järvsö den 12 juli 2016
Bilagor
Polisanmälan, daterad 2016-05-09
Besvär till förvaltningsrätten, daterad 2016-05-15
Skrivelse till Ljusdals kommun angående förlorad arbetsförtjänst, daterad 2016-05-04
Intyg från Midama, daterad 2015-02-16
Brev till förtroendevalda, daterad 2016-01-28
Påminnelse till förtroendevalda, daterad 2016-04-22
Brev till förtroendevalda, daterad 2016-05-03
Intervju på Sveriges Radio Gävleborg P4,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6426852, daterad 2016-05-06
Intervju Radio Ljusdal,
http://radioljusdal.se/onewebmedia/Ljudfiler/Maj/160513Lassemolinsvararsocialdemokraterna.mp3, daterad 2016-02-13
Polisanmälan, daterad 2016-05-09
Besvär till förvaltningsrätten, daterad 2016-05-15
Skrivelse till Ljusdals kommun angående förlorad arbetsförtjänst, daterad 2016-05-04
Intyg från Midama, daterad 2015-02-16
Brev till förtroendevalda, daterad 2016-01-28
Påminnelse till förtroendevalda, daterad 2016-04-22
Brev till förtroendevalda, daterad 2016-05-03
Intervju på Sveriges Radio Gävleborg P4,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6426852, daterad 2016-05-06
Intervju Radio Ljusdal,
http://radioljusdal.se/onewebmedia/Ljudfiler/Maj/160513Lassemolinsvararsocialdemokraterna.mp3, daterad 2016-02-13
Bilagor finns att läsa här: https://www.dropbox.com/sh/l2y7m0evvl9jdcz/AAAFbV5UR6t6o2XaYRh8T1Mna?dl=0
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar