måndag 11 januari 2016

Politik är att vilja.

Man kan tjata sig blå om hur en är villig att förändra världen.


Jag har stött på personer som uttryckt: "processer leder väl ingen vart?", "vi har redan ett ledningssystem", "kvalitet kan man ha ändå" und so weiter. Vad menar jag då?

När jag arbetade på Westcall, uppköpta av twenty4help och idag Teleperformance så fick jag tillsammans med bland annat QM Christer Nilsson arbeta med ledningssystem som ISO, internationell standardiseringsorganisation, och COPC, (standard för contact centers), för att utveckla företaget. Detta för att varje kund ska alltid få samma goda support som någon annan.

Ungefär som inom välfärden. Jag hoppas att Pelle på Solgården i Färila har det lika bra som Agda på Öjegården i Järvsö. Personalen ska ha samma instruktioner, förutsättningar och ledningssystem oavsett vart du arbetar. Därför beslutade omsorgsnämnden redan i juni 2012 att detta skulle införas, ett ledningssystem för kvalitet. För att detta skulle bli verklighet avsatte vi i budget resurser för att anställa en samordnare som leder och driver detta arbete.

Den 15 december 2014 lämnade jag in en motion om att detta måste kommunen göra övergripande. Jag tycker att det är viktigt att oavsett vart våra invånare vänder sig så ska det finnas ett "grundrecept" på hur du ska bli mottagen, oavsett om du söker bygglov, skolskjuts, hemtjänst eller försörjningsstöd. Det ska finnas stöd i processer och system så att din ansökan hanteras rättsäkert och korrekt. Delar ur motionen:

Ett ledningssystem är ledningens verktyg för att leda, planera, kontrollera, följa upp och utvärdera verksamheten. Enligt föreskriften ska verksamheten identifiera, beskriva och fastställa de processer som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet. Detta i sin tur ska ligga till grund för förbättringar av ledningssystemets processer och rutiner.

Sveriges kommuner och landsting, SKL, satsar hårt på att kommuner ska jobba med ledningssystem, de anser, precis som jag, att det är en oerhört viktig del av en organisations verksamhet. Mer om detta kan du läsa på deras hemsida.

För att veta vart du ska måste du även veta vart du är just nu. Detta hjälper även SKL till med. De har en tjänst som kallas Kommunkompassen. Jag lämnade i torsdags in en skrivelse till kommunstyrelsen om att vår kommun ska göra Kommunkompassen. Ur skrivelsen:

Är strategierna tydliga i er kommun? Arbetar ni i den riktning era visioner och mål pekar åt? Är det ordning på system och processer i er kommun? Är ni tydliga med vad invånarna får för skattepengarna? Är er kommun en modern arbetsgivare.



Jag svarar nej på alla frågor ovan. Jag tycker att det finns flera förbättringsområden. Jag driver på en förändring och idag har jag fått information om att kommunchefen fått i uppdrag att driva fram dessa 2 saker. Motionen ska bifallas och Kommunkompassen ska köpas in.


Politik är att vilja.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar