tisdag 28 januari 2020

All rätt att vara jävligt nöjd...

för jag orkar stanna som kommunalråd en stund till.

När Lilian Sjölund ger mig ett antal råd så känns det alldeles rätt att bemöta. Jag tror att det behövs.

Jag är otroligt nöjd med beslutet igår på kommunfullmäktige för det var en oförändrad budget som Triaden antog i juni 2019 inför detta år som antogs igen.

För att det här ska bli begripligt så tror jag det behövs en rätt omfattande historiebeskrivning. Nu är det här min uppfattning och min beskrivning så det kan mycket väl finnas andra som tycker annat.

2011 satt Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och dåvarande Socialradikala Demokraterna (Ljusdalsbydgens parti idag) vid makten. Det tog ungefär ett år så sprack det samarbetet. Det gick inte så bra så S och V styrde mer eller mindre i minoritet under den mandatperioden.

2015 satt Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Ljusdalsbydgens parti vid makten. Det första man gjorde på den mandatperioden var att höja arvodet för ordförande för kommunstyrelsens samhällsutvecklingsutskotts ordförande, Jonny Mill, Ljusdalsbygdens parti med 20%-enheter. Se § 215 på sidan 12. Fortsättningsvis gick inte mandatperioden heller så mycket bättre, den så kallade Valliansen styrde i princip i minoritet hela mandatperioden. Med ett tufft ekonomiskt läge och tyvärr alldeles för få tunga beslut så gick kommunen back under 2017 och 2018 med 36,5 miljoner kronor.

Efter valet 2018 blev det att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna tog makten. Tillsammans har vi 18 mandat, 3 för få för att styra i majoritet. Den så kallade Valiansen (M, KD, C, V) har tillsammans 15 mandat. Ljusdalsbygdens parti har 3 mandat och Sverigedemokraterna har 5 mandat. Så även om Valiansen hade velat styra kommunen hade de behövt stöd av både LB och SD, vilket naturligtvis inte var tänkbart vare sig för oss eller dem. Vi trodde i vårt stilla sinne att det skulle gå att samverka med Valiansen ändå.

Vi, S, MP och L, kallar oss Triaden. Vår budget antogs i juni 2019. Den innehåller ett antal stora förändringar av organisationen där flytt av NärLjus och fastighetsförvaltningen är två stora delar. Vi sänkte också de ekonomiska ramarna för kommunens nämnder och styrelse. Tittar vi på den prognos för 2019 så ligger den på ca minus 45 miljoner kronor. Det skulle alltså innebära att om de antagna budgetramarna  håller så har vi redan budgeterat för en besparing på ca 45 miljoner kronor.  Inför 2020 har ett antal beslut tagits för att försöka hitta besparingar, vi har beslutat att stänga vård- och omsorgsboendet Gärdegården, beslut om att stänga ett antal program på Slottegymnasiet och att Hybo skola ska stängas. Det är inga roliga beslut men det är ett måste för att på något sätt komma ur denna ekonomiska kris.

Men varför är jag då så nöjd med beslutet som togs i måndags, till och med jävla nöjd. Jo, för ända sedan kommunstyrelsens sammanträde i november då Valiansen och LB la ett antal tilläggsyrkanden på bordet (se artikel) så har vi försökt komma framåt. Vi fick en öppning att samarbeta om detta under vintern men det var vattentäta skott. Det fanns ingen som helst vilja att förändra de yrkanden som de lagt så att vi kunde få en bred överenskommelse, de yrkanden de la på bordet den 7 november är i princip desamma som lades på kommunfullmäktige i måndags, den 27 januari. Det gick så långt så att jag hade bestämt mig för att kliva av om detta gick igenom. Det är i princip omöjligt att styra en kommun där det finns noll vilja till samverkan. Men nu har jag lite energi att driva kommunen framåt igen och fortsätta kräva tuffa beslut av politiken och av våra anställda ett tag till, därför är jag nöjd.

Så till yrkandena då och Lilians råd.


Jag har all rätt att vara nöjd över att känna att jag orkar sitta kvar nån månad till. Att en bred majoritet antog arvodesreglementet i maj 2018, 7 månader innan jag tillträdde som KSO, är något som vi försökt påpeka är något som borde helgas. Istället för att peka ut enskilda politikers arvoden så föreslog vi till oppositionen att vi kunde göra en solidarisk sänkning av allas arvoden, nej det gillades inte. Så då ligger KSO:s arvode kvar på 90 % av ett riksdagsmannaarvode, snittet för en KSO i landet ligger på 93%. Ljusdals kommun ligger på plats 220 av landets 290 kommuner med den nivån, med en sänkning till 75 % så skulle vi ligga på 281. Ja jag vet, det är en dåres försvarstal men det beslut som togs i maj 2018 var ändå ett försök att höja alla politikers arvoden för att några kanske skulle känna att det är värt det, i samhällets tjänst. Vi är ju ändå inte så överdrivet många som orkar vara i demokratins tjänst. Ja vi vill, i solidarisk anda, se över arvodena också men inte på det här sättet.

Vi har alltså budgeterat en besparing på ca 45 miljoner kronor 2020, för 2021 har vi budgeterat ytterligare en besparing 29 miljoner kronor. Hur ska vi då, enligt oppositionens yrkanden, kunna göra besparingar på ytterligare 45 miljoner kronor? Att vi i nästa yrkande lägga till 5 miljoner kronor i besparingar på samhällsservicenämnden samt att i ett tredje yrkande spara 5 miljoner kronor på administrativa kostnader (definiera gärna det) under 2020. Hur vi än vände och vred på detta så fick vi inte ihop det. Det gick så långt att kommunchefen fick skriva ett tolkande av dessa yrkanden.

Sen tycker vi att det är knepigt att besluta om kaka på kaka. Alla yrkandena om fastigheter, intraprenad, bilpool och kommunens bemanningsenhet beslutades redan i juni då Triadens budget antogs. Varför ska vi ta dessa beslut igen?

I december bjöd Socialdemokraterna i Ljusdals styrelse in Centerpartiet och Vänsterpartiet till samtal om kommunens framtid, det var alltså inte jag som bjöd in någon med armbågen, jag sitter inte ens i partiets styrelse förutom som adjungerad vid tillfälle. Jag vill väldigt gärna vara med och leda denna kommun på rätt köl igen, men jag gör det inte genom att samverka med Sverigedemokraterna, det borde inte Centerpartiet eller Vänsterpartiet göra heller.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar