tisdag 13 oktober 2015

Kunskaper är svåra.

Jag blir rent ut sagt så fruktansvärt förbannad. 

Det var precis vad jag var, när jag efter vår vanliga veckoberedning kom in till mitt kontor på förmiddagen. Jag satte mig ner och skrev det jag tänkte just då. Det blev ett blogginlägg som blev alldeles för osammanhängande och svårt.

Nu är det tack och lov så att jag har några goda vänner som både kan och vill ge mig goda råd. Dessa goda råd kan vara: Var inte så fakta och siffernördig då du pratar, det blir lätt för mycket av det eller kan du försöka förmedla den där känslan av att inte kunna påverka. Skitsvåra saker alltså. Idag har jag fått bra feedback på detta.

Macke, du skriver för de redan insatta! Du måste kunna skriva för de som inte förstår förvaltningslagar eller politiska strukturer.

Okej! Okej! Låt oss försöka.

Jag vill börja med Harsa. Skidåkningen i Harsa är inte hotad detta år. Det finns ett avtal som sträcker sig fram till nästa år och detta fortlöper.






Det är inga som helst problem att förena dessa ca 150 m höga vindkraftverk med nästan vilken verksamhet som helst och just i detta specifika fall längdskidåkning. Vi har idag en motsättning som inte borde finnas där. De allra flesta människor tycker vindkraft är något bra, mestadels bättre än kärnkraft eller att vi bygger ut våra älvar än mer. "Bara jag slipper dem hos mig".

Vad är då problemet och varför är jag så arg på den politiska ledningen? I Ljusdals kommun är det en "vallians" + Srd som styr. Srd har upphört och blivit Ljusdalsbygdens parti. Denna kartell av partier styr kommunen och det går inte speciellt bra. Det kanske ni har märkt vad det gäller alla chefsavhopp som varit under hösten? Jo, jag är arg på dem, för jag tycker de missköter vår kommun å det grövsta.

Vi har ett företag som besöker kommunen som frågar om det finns ett motstånd mot vindkraftverk i rent generella termer? Svaret är självklart nej, vi är för förnyelsebar energi och vi arbetar med ett flertal företag som söker tillstånd alternativt bygglov för vindkraftsparker. Det ser detta företag som något positivt och berättar att deras plan är att bygga en fabrik som bygger svenska vindkraftverk, ja delar av verken skulle sättas ihop i vår kommun. Detta låter naturligtvis riktigt bra. Vi lovar att göra så gott vi kan, inom lagens gränser, för att detta ska kunna hända i vår kommun.

Företaget lämnar in ett bygglov för 2 olika berg, Blacksås- och Bondarvsvallsberget, i april. Förvaltningen gör bedömningen, efter en rätt lång process, att i september rekommendera politiken att besluta att detta ärende är ett tillståndsärende och bör hanteras av Länsstyrelsen. Politiken går emot förvaltningens förslag och tar beslutet att detta fortfarande är ett bygglovsärende och ska beslutas som det. Ärendet återremitteras till förvaltningen för att det ska komma tillbaka för nytt beslut. Då kommer det underliga, att ett informationsmöte ska upprättas, samma dag som nästa nämndsammanträde är i oktober, på Harsagården. Enligt lag behövs det samrådsmöten med sakägare och intressenter vid sådana byggnationer. Det gjordes redan i mars månad. Varför ska det då vara ett möte till?

Varför gör inte den politiska ledningen något åt detta? Varför kan inte kommunstyrelsens och myndighetsnämndens ordförande se att en företagsetablering hotas? Vilka hinder finns genom lagar och förordningar för att detta inte ska kunna ske? Jag har så många frågor till ledningen i Ljusdals kommun, men jag får inga svar och framförallt ingen action.

När Ljusdalsposten kommer med sina artiklar om detta finns det nog skäl att skriva mer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar